Päivä 13747

Kuuma, rento päivä. Treffit vaimon kanssa kahvilassa. Keskustelu menee hieman diippeihin aiheisiin ja huomaan kyynelehtiväni, mutta tällä kertaa onnesta ja jostakin tietynlaisesta helpotuksesta. Tuntuu hyvältä olla sujut itseni kanssa. Aika pitkään siinä menikin. Lähinnä kiitän vaimoani siitä, että hän on ollut suhteeni ymmärtäväinen. Tunne taitaa olla molemminpuolinen.

Illalla leffailta, vuorossa Hackers (1995). Jostain syystä tämä kulttiklassikko on mennyt ohi, vaikka kaikki referaatit ovatkin tuttuja. Hämmentävää kyllä, miten paljon vaikutteita tämä elokuva on synnyttänyt. On nimittäin ollut olemassa todellinen, pahaa kylvävä hakkeriryhmä nimeltään HTP (Hack the Planet).

Kuten eräs nettimeemi sanoo: I’m literally fine as long as I don’t think about the past or the future and also the present. Hyvää yötä.

Fediversumi -reaktiot

Päivä 13746

Väsyttää rankasti jo kello yhdeksän illalla. Epätyypillistä minulle. 14500 askelta, eli 12km mäkilenkki helteessä, kalorivaje ja migreeni saattavat olla osasyyllisiä asiaan. Migreeni onneksi talttuu lääkkeillä ja kalorivaje pizzalla.

Olo on kuin olisi jo kesälomalla. Se johtuu kenties hyvästä, huolettomasta olosta ja ylimääräisestä juhannuksen vapaapäivästä.

Tässä kohtaa sanottakoon, että kirjoittaessa aivoissa pätkinyt jo kahdesti. Postdromessa ja migreenin jälkivaikutusten myötä aivoni toimivat ”hitaammin”. Merkillistä on joidenkin tuttujenkin sanojen totaalinen katoaminen päästä. Ajatukset ikään kuin jäävät jatkuvasti kesken ja joutuu ihan ponnistelemaan artikuloinnissaan. Olo on kuin Sage-siskolla lobotomian tehtyään.

Ehkä pinnistely on nyt syytä lopettaa. Testiin lähtee nyt Nintendo Switchillä Divinity: Original Sin 2.

Fediversumi -reaktiot

Päivä 13745

Juhannustaikaa tietokoneella. Tänään on ollut jälleen open source-mielessä tiivis päivä. Eli toisin sanoin päivä on mennyt koodaillessa. Julkaisin uudet versiot mm. mastodonista, mastodon-bird-ui:sta, doughista, ja pistinpä vielä pull requestin ActivityPubin WordPress-lisäosaankin. Jossain vaiheessa ehdin vielä juostakin, viikon lenkki 3/4. Eiliset sanani kaikuvat korvissani:

Ei tarvitse tehdä mitään. Mutta toisaalta tiedän, vaikka ei tarvitse, teen silti.

Koko ilta menee pojan kanssa retropelejä pelatessa, nimittäin kaapeista löytyy vanha RetroStone2-käsikonsolini, joka on armbianilla ja RetrOrangePilla varustettu. Poika innostuu N64:sta, eikä malta päästää laitetta käsistään. Kytkemme vehkeen HDMI:llä telkkariin, jotta pelaaminen on entistä hauskempaa.

Lotta sen sijaan huitelee milloin missäkin poikaystävänsä kanssa. Lapset eivät ole enää mitään pieniä, on se uskottava.

Hyvä, meidän näköinen cityjuhannus. Hyvää jussia, älä huku!

Päivä 13744

Kerrankin vähän rennompi päivä ennen juhannuksen alkua. Olen ollut ahkera ja ansainnut tämän. Syöminen on hieman heikonlaista, sillä pupunruoasta ei saa kovin paljon kaloreita. Onneksi löytyy kahvia ja tarvittaessa raejuustoa. Yritän opetella täyttämään välit jollakin välipalalla, kuten banaanilla, mutta tuntuu silti, että kalorit jäävät aina liian vähäisiksi.

Tänään on liikunnan suhteen lepopäivä. Täytän aukon rankalla koodaamisella. En uskalla edes kertoa, kuinka monta merkintää muutoslokissani on. Päivityksen saavat handbook, Mastodon, dough, botit ja moni muu asia. Archissa on kasa päivityksiä vielä odottamassa, mutta ne jääköön viikonlopulle.

Tuntuu hyvältä olla huomenna vapaalla. Ei tarvitse tehdä mitään. Mutta toisaalta tiedän, vaikka ei tarvitse, teen silti. Lenkkiä ja koodia tiedossa.

Poika esittelee Fortnitea puhelimessaan. Hieman iskee kipinä pelaamiseen, mutta pelailuinto ei vieläkään ole palannut tarpeeksi isona. Ehkä se sieltä vielä tulee. Tulee jos on tullakseen.

PS. Pidän tästä kesästä tähän asti. On sopivan viileää. En kaipaa hellettä tai aurinkoa yhtään enempää.

Fediversumi -reaktiot

Päivä 13743

Käyn hieman kierroksilla. Isoimmat nostelut on tehty ja voi pikkuhiljaa laskeutua juhannuksen viettoon. Palvelimet on pystytetty ja optimoitu tappiin.

Tänään ilahduttaa häkellyttävä palaute Fedissä:

Haluun arvostaa tänään vähän @rolle joka on yritysjohtaja, some-expertti, Fediverse-guru, oman ison mastodon-yhteisön pääylläpitäjä ja -kehittäjä, vastuullinen ja hyvä vanhempi, lenkkeilijä ja lukija ja varmasti ihana elinkumppanikin uskon näin. Kävelin kerran vahingossa @rolle n ohi Jyväskylässä ja kadun ikuisesti, että en kysynyt ootko Rolle ja halannut.

Siis mitä ihmettä, mistä hyvästä minua näin kehutaan? Ei voi kuin tipata fedoraa (anteeksi, paremman termin puutteessa).

Muutenkin ollut aika kiva päivä! Kiitos kaikille, jotka teette päivästäni kivoja. Tykkään teistä.

PS. Intervallitreeni matolla kello 23:30 ei ehkä ole järkevää. Ei taida tulla uni.

Fediversumi -reaktiot

1 2 3 4 342

Kirjoitukset kalenterissa

kesäkuu 2026
ma ti ke to pe la su
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930