iPod meni särki

Kirjoittanut . Liittyy aiheisiin , , , , .

Arkistomatskua

Otathan huomioon, että tämä on yli 13 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 18-vuotias.

Kävin eilen palauttamassa elokuvat Makuuniin. Palauttamisen jälkeen menin Veikon kämpille. Veikko lähti kotiinsa ja minä jäin Veikon läppärille. Tuli tylsää ja kokeilin Red Chair Softwaren Anapod Exploreria, ohjelmaa jolla iPodin tiedostoja voi hallinoida ilman iTunesia. Asensin ohjelman ja käynnistin koneen uudelleen iPod kytkettynä. Sitten kone ei tunnistanutkaan iPodia. iPodi oli käynnistystilassa, sitten yht’äkkiä naksahti ja rupesi käynnistymään uudelleen. Painoin korvani kiinni iPodiin ja kuuntelin. Aluksi kuului kovalevymäistä hurrausta ja naksahtelua. Käynnistysääni, näytön valo päälle, naks naks, tilt/lopetusääni, näytön valo pois päältä, käynnistysääni, näytön valo päälle, naks naks, tilt/lopetusääni, näytön valo pois päältä… eikä näppäimet toimi. Tätä jatkui siihen asti kun virta loppui soittimesta kokonaan.

Kun tulin kotiin, laitoin soittimen lataukseen. En yrittänyt enää yhdistää soitinta tietokoneeseen ja katsoa netistä ohjeita, sillä jos liikaa rupean itse korjailemaan, takuu voi mennä enkä ota sitä riskiä. Siellä se naksahtelee, enkä voi tehdä mitään. Vien iPodin huomenna Mustaan Pörssiin takuukuitin kera ja selitän tilanteen. Toivon että saan uuden soittimen takuukorjauksen sijasta, sillä en jaksaisi olla rakkaasta iPodistani erossa montaa päivää ja korjauksissahan menee tunnetusti viikkoja. Samalla voisin saada uuden tilaisuuden välttää naarmuja. Ei haittaa vaikka kaikki iPodin musiikit ja videot menevät, sillä ne ovat minulla tallessa tietokoneella. Eikä siirrettävällä levyllä ollut mitään tärkeää. Pitää vain yrittää kestää nämä päivät ilman iPodia.

Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 30-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä itse perustamassaan digitoimistossa ja SaaS-palvelua kehittävässä startupissa, verkkosivujen tekijä, sosiaalisen median asiantuntija ja koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Suurin osa päivästä kuluu hevimusiikin ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter, leffat ja erikoisoluet lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää

Reaktiot

Vaadittu kenttä

 

5 kommenttia

  1. Miika

    Jos takuuhuollossa menee enemmän kuin noin 14 päivää, sinulla on oikeus vaatia tilalle sijaislaitetta.

  2. tms_

    sanoisin, että todennäkösesti ipodissasi ei oo mitään fyysistä vikaa, kunhan vain asennat siihen ohjelmistot uudestaan.

    periaatteessa jo pelkkä ipodin ”resetointi” saattaa riittää( http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705) , ei siitä ainakaan mitään haittaa pitäs olla.

    jos pelkkä resetointi ei tuo apua,
    lataa applen sivuilta ”ipod updater”, ja käytä sitä palauta-toimintoa ohjelmiston uudelleenasentamiseen.

    mulla on pari kuukautta vanha nano, joka on muutaman kerran menny täysin jumiin, mutta ipod updater on aina auttanu.

  3. rolle

    TMS_: Tässä tapauksessa ei auttanut resetoinnit eikä iPod päivittäjät. Kone ei tunnista iPodia muuten kuin disk-modessa (reset-yhdistelmien jälkeen painamalla valintaa ja play/pause nappulaa pohjassa). Disk modessa päivittäjä ei anna palauttaa tai päivittää iPodia (joku ihme virheilmoitus että iPodia ei saada pois tästä tilasta). Jos soitin ei edes pysty käynnistämään itseään, kuinka se voisi tunnistautua?

    Se meni jotenkin sisältä ristiin. Kokeilin kaikkia keinoja ennen kuin soitin Applen tukinumeroon.

    Korjauksessa on.

  4. Rolleweb.net » Hifimaailmat vertailussa

    […] Koska Giganttiin ei ollut tulossa KOSSin korvansisäisiä ennen joulua, kävin ostamassa KOSS Spark Plugit Markantalosta. Markantalon jopa sietää, mutta esimerkiksi Mustaan Pörssiin en enää jalallani astu. Viedessäni iPodia takuuhuoltoon kyseiseen liikkeeseen, he vastasivat tyyliin “emme huolla näitä tuotteita, mene iPodin nettisivuille ja etsi sieltä” (ks. #53, #56). Niin sitten tein, mutta ärsytti. […]