Sosiaalinen media osa 2 – Last.fm

Kirjoittanut . Liittyy aiheisiin , , , , , .

Arkistomatskua

Otathan huomioon, että tämä on yli 7 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 23-vuotias.

Last.fm-logoSosiaalisen median bloggausten sarjan ensimmäisessä osassa kerroin sinulle Foursquaren hienouksista. Tällä kertaa vuorossa on musiikkiin keskittyvä sosiaalisen median verkkopalvelu nimeltään Last.fm. Palvelun taglineSocial Music Revolution”, eli musiikin sosiaalinen vallankumous, on varsin kuvaava, sillä palvelulla on jo yli 40 miljoonaa käyttäjää, suurehkosta liikevaihdosta puhumattakaan.

Palvelu mullisti aikoinaan musiikin kuunteluni täysin. Last.fm:ään perustetaan profiili ja koneelle/laitteelle ladataan Last.fm:n oma sovellus, joka listaa profiiliin kappaleen tiedot. Omaan profiiliin listautuu tilastotietoa kuunnellusta musiikista, ajankohdista, tottumuksista, genreistä. Oma profiili näyttää ihmisten musiikkimaun mustaa valkoisella. Sivulta näkyy mitä on viimeksi kuunnellut, mistä on tykännyt eniten tällä viikolla ja niin edelleen. Ennen sosiaalista mediaa täytyi muistella ja listailla menneisyydestä lempibändit ja mieltymykset, mutta nykyään kysymykseen ”Millaista musiikkia kuuntelet?” voi vastata helposti antamalla suoran osoitteen Last.fm-profiiliin.

Last.fm perustettiin vuonna 2002. Rekisteröin itselleni tunnuksen kolme vuotta myöhemmin, vuonna 2005, jolloin palvelu tunnettiin myös enemmän nimellä Audioscrobbler, jota käytetään ainoastaan enää itse järjestelmästä tai ohjelmistosta. Last.fm:n mukana on syntynyt uusi verbi, ’scrobblata’, joka juontuu Audioscrobblerista, joka tarkoittaa karkeasti suomennettuna kuunnellun musiikin listaamista, tilastoimista, sitä että se musiikki menee sinne profiiliin muiden selattavaksi. Mitään tekstiä suurempaa dataahan ei siirretä, ainoastaan kappaleen ID-tiedot (nimi, artisti, levyn nimi, kappale, mitä tietoja kappaleeseen onkaan listattu). Tämä tekee palvelusta nopean ja vaivattoman käyttää.

Tältä Last.fm-profiilini näytti maaliskuussa 2007.

Nostalgiaa. Tältä Last.fm-profiilini näytti maaliskuussa 2007.

”Musiikkimakuprofiili” mahdollistaa oman musiikkimaun vertailun kavereiden kanssa. Vertailumittarista käytetään nimitystä ’Taste-O-Meter’, eli suomalaisittain ”makumittari”. Kaverin profiilissa vieraillessa makumittari näyttää asteikolla VERY LOW-SUPER miten samankaltainen musiikkimaku on kaverin kanssa. Erään kaverin kanssa musiikillinen yhteensopivuuteni on esimerkiksi VERY LOW, eli erittäin matala. Lisäselitteenä lukee mitä kuunneltuja artisteja on silti molempien listoilla: ”Music you have in common includes Machinae Supremacy and Pekka Streng”. Kun taas ainakin vaimoni ja veljeni kanssa olen SUPER. Yleensä superit ovat naapureita, eli samankaltaista musamakua omaavia.

Taste-O-Meteriä on kritisoitu sen epätarkkuudesta. Usein ei tarvitse olla kuin muutama sama artisti profiilissa niin on heti naapuri. Algoritmi laskee kaikkien aikojen kuunnelluimpien artistien perusteella, kuitenkaan pahemmin kuuntelukerroista tai -minuuteista välittämättä. Melkein aina mittarin lukemat kuitenkin pitävät paikkaansa.

Artistisivut näyttävät yleensä kattavan tiedon artistista (esimerkkisivuna menköön tällä kertaa Soilwork). Kuten muuallakin SoMessa, myös Last.fm:ssä suurin osa sisällöstä on käyttäjien luomaa. Sosiaalista mediaa markkinointikanavana käyttävät levy-yhtiöt älyävät kuitenkin rekisteröidä artistisivun hallittavakseen, jolloin sivulle saadaan uutisia ja bändikuvauksen voi tarvittaessa lukita ja sivulle voi lähettää mp3sia kuunneltavaksi. Vaikka levy-yhtiö tai bändi omistaisikin sivunsa Last.fm:ssä, silti käyttäjille jää 90 prosenttisesti vapaus kommentoida, äänestellä kuvia ja muokkailla sivuja. Tekstien tai kuvien lukitseminen on yleensä erikoistoimenpide, jota harvemmin näkee. Usein tällaista on tapahtunut esimerkiksi kun kristillisten bändien kuvaustekstiä on muuteltu pilkkaamistarkoituksissa tai esimerkiksi Justin Bieber -sivulla…

Myös tulevat keikat ja festarit on kätevä katsastaa Last.fm:stä, ne kun tulevat sinne aina ensimmäisenä jonkun käyttäjän lisäämänä. Keikat saa myös kätevästi Last.fm:stä omaan Google Kalenteriin. Festareille Last.fm laskee automaattisesti yhteensopivuuden oman profiilin tietojen perusteella. Last.fm myös suosittelee tottumusten ja profiilin mukaan musiikkia, ilmoittaa uusista julkaisuista ja näyttää kavereiden suositukset etusivulla. Eikä tämä tähänkään jää. Ominaisuuksien lista on rajaton.

Last.fm on uskomaton työkalu musiikista keskusteluun, uuden musiikin löytämiseen, musiikin arvosteluun ja muun vastaavaan informaation ammentamiseen ja jakamiseen. Tilastointipalvelun lisäksi Last.fm:ssä on radio, josta voi kuunnella koko maailman musiikkia. Viime vuonna radio tosin muuttui maksulliseksi ja siitä pääsee nauttimaan vain jäsenyyden ostaneet käyttäjät. Jäsenyys maksaa minimissään 3 euroa kuukaudessa. Harvemmin radiota kuitenkaan tarvitsee nyt Spotify-aikakauden alettua. Spotify toimii muuten kivasti Last.fm:n kanssa natiivina, kun sen asetuksista kappaleet voi laittaa suoraan scrobblaamaan profiiliin ilman erillistä sovellusta. Monet muutkin sovellukset käyttävät sisäänrakennettua scrobblausominaisuutta, kuten esimerkiksi Songbird.

Last.fm-screenshot

Last.fm-palvelun motto ”If it doesn’t scrobble, it doesn’t count” pätee aika hyvin jo minunkin tapaani kuunnella musiikkia. Tuntuu, että kuuntelu menee ”hukkaan”, jos biisejä ei saa talteen Last.fm:ään. Onhan sitä nyt kiva näyttää kaikille millaista musiikkia milloinkin kuuntelee. Musiikista on myös kiva pitää kirjaa ja myöhemmin katsella mitä tuli viisi vuotta sitten kuunneltua. Itselläni Last.fm:ään scrobblaa tietokoneiden lisäksi iPod Touch, HTC Desire Z -puhelin, Nokialaiset puhelimet, Youtube, Myspace, Soundcloud.

Last.fm on itselleni yksi sosiaalisen median palveluista, joita käytän aktiivisimmin. Palvelu antaa minulle joka päivä uutta, mikä tekee siitä SoMen parhaimmistoa. Suosittelen lämpimästi jokaiselle musiikin ystävälle. Profiilini löytyy täältä.

Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 30-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä itse perustamassaan digitoimistossa ja SaaS-palvelua kehittävässä startupissa, verkkosivujen tekijä, sosiaalisen median asiantuntija ja koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Suurin osa päivästä kuluu hevimusiikin ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter, leffat ja erikoisoluet lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää

Reaktiot

Vaadittu kenttä

 

1 kommentti

  1. Sosiaalinen media osa 6 – GetGlue | Rollemaa.org

    […] monelta muusikolta suoraa palautetta check-inniini. Tämä jos mikä on positiivista. MusiikkiSoMe Last.fm:n saa myös kätevästi yhdistettyä GetGlue-palveluun Last2Glue:n […]