Reklamaatio yliluonnollisen suuresta laskusta

Kirjoittanut . Liittyy aiheisiin , , , , , , , , , , , .

Arkistomatskua

Otathan huomioon, että tämä on yli 11 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 19-vuotias.

(tämä viesti on lähetetty tällaisenaan osoitteeseen asiakaspalautteet @ elisa.fi)

Hei,

Olkaa hyvä ja jaksakaa lukea loppuun asti. Arvostan ja kiitän jo etukäteen.

Lyhyt versio (tiivistelmä):

  • Liittymän avaamisessa kesti noin 2 kuukautta
  • Olen soittanut asiakaspalveluun yli kymmenen kertaa
  • Minulle ilmoitettiin että seuraavassa laskussa on yli 900 euroa ”palvelunumeroihin soittoja”
  • Laskua ei ole tullut
  • Minulle lähetettiin tyhjä erittely
  • Kävi ilmi että ”palvelunumerot” olivat datasiirtoa
  • Datani täytyy tutkia, en usko datanneeni 900 euron edestä reilun kuukauden ajalla
  • Erittelyä en saa ennen kuin lasku tulee
  • En pysty maksamaan, minulla ei ole sellaisia tuloja.

Pitkä yksityiskohtaisempi versio (otteita tästä):

Kyllästyin vanhaan rikkinäiseen puhelimeen, eikä minulla ollut varaa uuteen, siispä tilasin tilasin kytkyliittymän Elisalta Nokian N73 ME-mallin puhelimella. Lampsin siis Markan Talo -myymälän kassalle Elisa-pisteelle (ei kuitenkaan Elisa Shopit) ja kerroin haluavani kyseisen liittymän kyseisellä puhelimella ilman mitään puhepaketteja tai lisäominaisuuksia. Kassamies täytti paperit ja antoi ne minulle tarkistettavaksi. Osoite ja puhelinnumero oli väärin kirjoitettu, vaikka sanoin selkeästi ja näytin vielä kortilta. Pyysin tyyppiä korjaamaan tiedot, jonka jälkeen allekirjoitin lapun. Minulle sanottiin että puhelin saapuu suoraan kotiin viikon tai parin sisällä.

10. syyskuuta 2007 puhelinta ei ollut saapunut. Oli mennyt 3-4 viikkoa. Puhelin tuli kuitenkin myöhemmin päivällä, mutta puhelimen SIM-kortti ei ollut aktivoitunut. Sopimus alkoi 5. syyskuuta lappusen mukaan. Liittymän aukeaminen tapahtuu kymmenen päivän päässä pyynnön lähettämisestä, lapun mukaan, eli siis kaiken järjen mukaan 15. syyskuuta.

Päivät vierivät, eikä mitään tapahtunut. Minulle ei ollut tullut viestin viestiä, eikä soiton soittoa. Soitin 20. syyskuuta Elisan asiakaspalveluun, jossa nuori mies väitti että viivästys johtuu siitä että tilasin liittymän Markan Talosta, en Elisa Shopitista. Lopuksi hän käski ottamaan dnahan yhteyttä ja varmistamaan että Elisan siirtopyyntö on mennyt perille. Keskiviikkona 26. syyskuuta liittymäni ei ollut vieläkään auki. Dna:n puolella oli ongelmia, liittymäni oli vahingossa määräaikainen, jonka he purkivat pyynnöstäni.

Soitin Elisaan keskiviikkona 26. syyskuuta. Kesken kaiken puhelu kuitenkin katkesi, mutta minulle soitettiin takaisin parin minuutin päästä. Sain asiat tarpeeksi selväksi ja minulle sanottiin että siirtopyyntö on lähetetty ja että joudun taas odottamaan sen 5-10 (arki)päivää.

Tilasin liittymän elokuussa ja lokakuun ensimmäinen päivä liittymä ei ollut vieläkään auki. Ihmeellisintä tässä on se, että jos minulla olisi oikeasti ollut määräaikainen sopimus dna:lla, miten ylipäätään olisin päässyt siihen tilanteeseen että minulla on Elisan puhelin ja sopimus kädessä, vaikka liittymä on yhä dna:lla? Myöskin se on käsittämätöntä että miksi Elisa TAI dna ei ilmoittanut minulle mitään siitä että siirto ei ole mahdollinen tai se ei mennyt perille? Tai jotain?

Myöhemmin sain selville että numeroni oli yhä väärin papereissa, viimeinen numero oli 2 vaikka piti olla 8. Nimenomaan varmistin sen siellä kun tilasin liittymän. Ehkä se mies ei sitten korjannutkaan sitä numeroa siihen lappuun…

No, noin puolitoista kuukautta ehdin nauttia liittymästä normaalisti. Dna:lta tuli vielä pari laskua. 7. joulukuuta minulle tuli töihin aamulla Elisalta tekstiviesti ”Soita asiakaspalveluun, tai liittymänne suljetaan 72 tunnin sisällä. Elisa”. Kun kuulin että seuraava lasku tulisi olemaan reilusti yli 900 euroa menin vähän shokkiin. Kerroin faktat että koko elämäni aikana puhelinlaskuni ei ole ollut edes sataa euroa, harvoin edes viittäkymppiä kuussa. Tarkempia tietoja asiakaspalvelijanainen ei pystynyt kertomaan. Kertoi että kyse on palvelunumeroista. Muistin tilanneeni pari kertaa limsan limsakoneesta mutta en mitään erityistä. Sitä paitsi minulla on palvelunumeroestoluokitus. Hän sanoi lähettävänsä heti erittelyn postitse, tutkivansa asiaa ja soittavansa takaisin. Kuulemma 500 euroa olisi pitänyt maksaa silloin samana päivänä. Lähtevät puhelut menivät lukitukseen seuraavana päivänä… nainen soitti takaisin, mutta asia ei selvinnyt yhtään.

Menin heti oma-elisa-sivulle nettiin kun pääsin ja katsoin saldosivua. Datasiirrot-kohdassa ~900 euroa, erittelyä hakiessa tuli ”Tekninen virhe” ja linkki takaisin etusivulle.

Erittely tuli sitten seuraavalla viikolla, mutta se oli tyhjä lappu jossa luki ”Ei eriteltyjä puheluita” tms. No ei ihmekään, aikajakso oli syyskuu-lokakuu, jolloin liittymäni ei ollut edes auki!

Soitin jälleen asiakaspalveluun, asiakaspalvelija neuvoi kirjoittamaan reklamaation ja siirsi minut laskutukseen. Laskutuksessa vastasi miespuolinen henkilö, joka totesi että laskussa näkyvät ”palvelunumerot” ovat datasiirtomaksuja. Kuulemma ~160mb dataa siirretty. Kysyin datasiirron hintaa, se oli muistaakseni pyöreästi 5 euroa mega. Hän kysyi olenko käyttänyt puhelimessa nettiä. Kerroin että olen, mutta en selainta. Osuuspankin sivuilla taisin pari kertaa käydä saldon katsomassa. Muuten olen käyttänyt silloin tällöin irciä, eli tekstipohjaista pikaviestintä. Teksti ei maksa paljoa ja kaverinikin sanoi että päivän irkkaus vie vain megan tai pari. Ja olenhan käyttänyt tätä aikaisemmissakin liittymissä samalla tavalla (dna, telefinland) eikä yllätyslaskua tullut.

Kysyin uutta erittelyä, mutta tälläkertaa minulle vastattiin että erittelyä ei voi lähettää ennen kuin lasku tulee. No miksi sitten sain aiemmin erittelyn (sen tyhjän)? ”No milloin lasku tulee?” eipä tiedä mutta laskutuskausi päättyy 18. joulukuuta. Nyt on 22. joulukuuta, oletan että lasku ei tule tänä vuonna. Miten voin edes maksaa jos laskua ei tule (ei sillä että maksaisin)? Jos lasku olisi tullut kuukaudelta lopussa (esim marraskuu), olisin tajunnut ajoissa summan kasvamisen, jos se minun syytä nyt ylipäätään oli. Ja voihan puhelimessani olla viruskin. Mutta kuitenkin: minulla ei ole mitään hajua mistä tuo summa olisi voinut tulla.

Nyt myös tulevat puhelut ovat kiinni, kohta koko liittymäni menee varmaan kiinni.

Olen 19-vuotias ja muutan joulun jälkeen ensimmäistä kertaa omaan kämppään. Tällaista 900 euroa ”tyhjästä” on vähän vaikeaa maksaa, varsinkaan kun minulla ei ole sellaisia tuloja (olen siviilipalvelusmies).

Kysyin viimeiseltä asiakaspalvelijalta kysymyksen ”Mitä teen nyt?”
Vastaus: ”Et voi tehdä mitään.”

Toivon että tämä viesti saisi asiaa liikkeelle johonkin suuntaan…

terveisin,

Roni Laukkarinen

Alku

ps. Rauhallista joulua Elisan väki.

Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 29-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä itse perustamassaan digitoimistossa ja SaaS-palvelua kehittävässä startupissa, verkkosivujen tekijä, sosiaalisen median asiantuntija ja koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Suurin osa päivästä kuluu hevimusiikin ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter, leffat ja erikoisoluet lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää

Reaktiot

Vaadittu kenttä

 

16 kommenttia

  1. Marko

    Itsekin hankin kytkypuhelimen aikoinaan (siitä on kohta jo vuosi) ja lampsin Kuopiossa sijaitsevaan Elisa Shoppiin ja sain puhelimen käteen heti ja liittymäkin alkoi toimia varsin pikaisesti, taisipa toimia samana päivänä jopa, jos en väärin muista, mutta ainakin sunnuntai iltana puhelin pelasi kun leikin sillä matkalla kasarmille.
    Mutta mitään ongelmaa ei ole Elisan kanssa itsellä ollut, ikävää, että sinulla niitä näyttää olevan minunkin edestä.
    Toivon todella, että Elisa pystyy myöntämään virheensä!

  2. k00pa

    Aika kiva joululahja…

  3. shovi

    Otan osaa, aikamoista touhua. Itse veisin puhelimen sinne Markantaloon ja nostaisin metelin ja ryhtyisin sotimaan Elisaa vastaan. Vaikea uskoa että tän tason kömmähdyksiä tapahtuu noin isoissa firmoissa. Itsellänikin on ollut ongelmia Soneran laajakaistan kanssa ja onpa yksi kahdenkympin lasku lähetetty kahdesti väärään osoitteeseen, joka tuli selville vuoden kuluttua kun asia oli jo ulosotossa, mutta ei ihan tämän tasoista onneksi ole tapahtunut.

  4. rolle

    Entä jos olenkin siirtänyt dataa 900 euron edestä? Ne tuntuvat uskottelevan minulle niin.

  5. Joona

    Todella ikävältä kuulostaa! Kävin äsken Elisan sivuilla vähän katselemassa ja tosiaan 4,88€ maksaa ainakin jossain liittymätyypissä 1mt:n datasiirto – olisit siis pyöreällä 900 eurolla saanut liikuttaa tietoa n. 184 megaa. Kun se jaetaan n. lokakuun alusta joulukuun alkupuolelle (65 päivää, ehkä?), tulos on vähän alle 3mt päivää kohden. Vaikea uskoa, että summa olisi noin jättimäinen, vaikka olisitkin viettänyt päivät puhelimella irkaten.

    Hmm. En kyllä ymmärrä sitäkään, miten nuo laskutuskaudet oikein Elisalla määräytyvät. Ja tuo liittymän avaus – mitäköhän olisin itse samassa tilanteessa tehnyt?

  6. Petri

    Jos se lasku on aiheellinen niin tee siihen sellainen maksusopimus, kun senhän voinee maksaa osissakin. Rahaa saa vaikka pistämällä iPodit ja muut myyntiin.

    Jos lasku on aiheeton, niin pistä heille laskua siitä kun ovat sinua säikytelleet niin kovin julmasti, että ihan stressiä ja henkisiä vaurioita, pelkotilojakin on päässyt syntymään. *wink, wink.*

  7. rolle

    Jos lasku on aiheellinen menen sossun luukulle.

  8. th

    Huhhuh…

    Melkein kannattaa kyllä ottaa välittömästi kuluttaja-asiamieheen yhteyttä ja kertoa tämä tarina ja vaatia heitä tekemään Elisalle selvitys. Kuluttajansuojalait ovat Suomessa onneksi melkoisen hyvät.

  9. rolle

    Laitan kuluttajaneuvojalle tästä jutun… laskua ei ole vieläkään tullut, eikä varoitusta, ei mitään. Elisa on kuollut.

  10. Ville

    Elisallahan tunnetusti on ollut ongelmia uuden laskutusjärjestelmänsä käyttöönoton kanssa (kestänyt 10kk, asiakkaat saaneet ilmeisestikin vääriä laskuja yms.). Liittyisiköhän nuo ongelmat mahdollisesti niihin, niin kuin joku tuossa ylempänä mainitsikin et voisko olla mahdollista et laskuttavat nuo datasiirtomaksut nyt sitten yhdessä erässä jollakin tietyllä laskulla. Kannattanee vielä selvitellä sieltä Elisankin päästä asiaa mahdollisimman tarkasti ja pyytää vaikka päästä jonkun asiakaspalvelun esimiehen kanssa juttusille, niin eiköhän homma ala järjestynemään ja joku selvyys asiaan saada

  11. Rolleweb.net » En olekaan ainoa

    […] En olekaan ainoa Maanantaina 14. Tammikuuta 2008 kello 16:27 […] Elisan asiakaspalveluun tulee kymmeniä tuhansia yhteydenottoja joka päivä. Pääosa niistä koskee laskutuksen epäselvyyttä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801137085498_uu.shtml, liittyen tähän […]

  12. Hessu

    mullekin tulee joka laskussa datasiirtomaksuja,vaikka olen poistanut kyseisen kytkykännyn n71 joka ollut huollossa 6
    ketaa vuoden sisällä ilmenneiden ongelmien takia ja vaihtanut tavalliseen peruskändyyn,jottei
    laskutusta tulisi mutta niin vaan laskuttavat surutta ja asiak.palveluun pääsyki turhaa.saavat
    ilmeisesti jakaa osinkoja omistajilleen enemmän.sitä päivää odotan kun 2 vuotta tulee täyteen niin tämä suhde päättyy.kohan eivät taas kuitenkin laskuta muutaman vuoden jälkeen heiltä ns.perimättä saaneita laskuja,jota surutta tekivät asiakkailleen vuonna-07

  13. Yrskä

    Huh, kuulostaa melko rankalta. Törmäsin tekstiisi kun yritin etsiä netistä jonkinlaista vinkkiä, miksi jokaisessa laskussani lukee datasiirtomaksuja n.20 e, vaikka en käytä tiedonsiirtoa millään tavalla, pelkkiä tekstiviestejä ja puheluita normaaleihin numeroihin. Dna:n liittymät on aika outoja.

  14. Velkaantunut: Rahaongelmista voi selvitä | Rollemaa.org

    […] 2000, ja jopa aikaisempia erikseen tuotuja merkintöjä. Tästäpä löytyy osa syistä, ja tästä. Osa on omaa syytä, osa on itsestä täysin […]

  15. En olekaan ainoa | Rollemaa.org

    […] Tweet […] Elisan asiakaspalveluun tulee kymmeniä tuhansia yhteydenottoja joka päivä. Pääosa niistä koskee laskutuksen epäselvyyttä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801137085498_uu.shtml, liittyen tähän […]