Mikä lokikirja?

Rollemaan kapteenin lokikirja on Rollen kevyt päiväkirja ja päivittäinen kirjoitushaaste. Tavoitteena on kehittää mielenterveyttä, kirjoittamisharrastusta ja madaltaa kynnystä itseilmaisuun.

Kiinnostaako saada reaaliaikainen ilmoitus uudesta tekstistä? Liity Rollen tekstit Telegram-ryhmään!

Tottakai!

Mielenrauhaa ja motivaatiota

Ei ollut tarkoitus valvoa eilen, mutta jäin koodailemaan ja pelailemaan vähän liian myöhäiseksi. Joskus kun johonkin asiaan paneutuu, päätyy ns. flow-tilaan, jolloin ajan ja paikan taju katoaa hetkellisesti. Minun piti kyllä jatkaa siivoiluja ja muita juttuja tietokoneen ulkopuolella, mutta niin vain tietokone vei voiton.

Tänään Jyväskylässä satoi lunta koko päivän. Sitä tuli varmasti 10-20 cm keskustan seudulla.

Kartoittajaterapeuttini soitti. Kysyi jaksamista ja samalla palauttelin mieleen mitä seuraavaksi pitää tehdä. Kyllä on terapiaan pääseminen tehty vaikeaksi. Tästä sain idean loputtomalle tehtävälistalleni. Aion kirjoittaa blogauksen koko terapiaan hakeutumisprosessista. Vaikka tämä on elämäni kolmas terapiajakso, on prosessi Kela-korvatun avun piiriin silti joka kerta yhtä perseestä.

Kun uusien rutiinien myötä on tottunut 7-8 tunnin yöuniin, viiden tunnin unilla väsymys tuntuu ohimossa jo puolilta päivin. Vaikka unimäärä jäi vähäiseksi, jaksoin silti herätä aikaisin aamulenkille. Otin pitkästä aikaa uudelleen Sleep Cyclen käyttöön, sillä kaipaan häiriöttömämpää käyttöliittymää unisovelllukseeni. Laitoin tosin heti palautetta, koska Google Fit integraatio on sillä tavalla laiskasti koodattu, että vain osa tiedoista näkyy.

Uniapp lähti vaihtoon, sillä vaikka vuosikausia käyttämäni Sleep as Android on ominaisuuksiltaan lähes täydellinen, sen käyttöliittymä on kamala ja sonar-toiminnon äänensäätely häiritsee. Lisäksi patentoidussa Sleep Cyclellä on selkeän minimalistisempi ote, eikä yhtään turhaa toiminnallisuutta. Nykyaikana kaipaan sovelluksiltani ennen kaikkea selkeyden tuomaa mielenrauhaa ja motivaatiota.

Kotiasioiden todo-lista olisi vieläkin täynnä tavaraa, mutta taidan siirtää osan suosiolla huomiselle.

Korjailin muuten eilistä artikkeliani. Käy lukemassa, jos et ole vielä lukenut: Paras työkalu tehtävien ja kalenterin organisointiin.

Tässä kirjoituksessa on 288 sanaa.

  • Puhdasta vettä vähintään 1,2 litraa
  • Aamupala
  • Juoksulenkki
  • AD₃E-vitamiinit, Omega-3 ja sinkki
  • Imurointi
  • Vähintään 15 minuuttia kirjan lukemista
  • Päivittäinen kirjoittaminen
  • Päivittäinen budjetointi
Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 33-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä ja teknologiajohtaja perustamassaan digitoimistossa, verkkosivujen tekijä, koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Päivät kuluu monipuolisen musiikkiharrastuksen, retropelien ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter ja leffat lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää