Asiakaspalvelu pelaa

Kirjoittanut . Liittyy aiheisiin , , , , .

Arkistomatskua

Otathan huomioon, että tämä on yli 14 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 19-vuotias.

Minulla meni järki puhelimeeni, eikä uutenkaan ollut varaa. Halusin vähän uudemman, joten tilasin kytkyliittymän Elisalta Nokian N73 ME-mallin puhelimella. Valitsin Elisan kytkyn, koska puhelimissa ei ole ikuista SIM-lukitusta, eli lukituksen voi poistaa määräaikaisen sopimuksen rauettua. Lampsin siis Markan Talon kassalle Elisa-pisteelle (ei kuitenkaan Elisa Shopit) ja kerroin haluavani kyseisen liittymän kyseisellä puhelimella ilman mitään puhepaketteja tai lisäominaisuuksia. Kassan hyypiö täytti paperit ja antoi ne minulle tarkistettavaksi. Osoite ja puhelinnumero oli väärin kirjoitettu, vaikka sanoin selkeästi ja näytin vielä kortilta. Pyysin tyyppiä korjaamaan tiedot, jonka jälkeen allekirjoitin lapun. Minulle sanottiin että puhelin saapuu suoraan kotiin viikon tai parin sisällä.

Kymmenes syyskuuta. Avasin aamulla postilaatikon, kuten edellisinäkin aamuina – puhelinta ei ollut saapunut. Kahdelta minulle soitettiin töihin. Kysyivät olenko neljän aikoihin kotona, koska minulle olisi Elisan puhelinlähetys tulossa. Saavuin neljäksi kotiin. Postimies meni väärään kerrokseen, mutta sain paketin lopulta kuitenkin itselleni. Avasin paketin. Mukana tuli puhelimen lisäksi kahden gigan muistikortti, kuulokkeet, kuulokeplugi ja muita härpäkkeitä, joista olin todella mielissäni. Laitoin heti osat paikoilleen ja rupesin testailemaan puhelinta. Tietenkään puhelimen SIM-kortti ei ollut aktivoitunut. Hetkinen, lapussa lukee että sopimus alkoi 5. syyskuuta. Ahaa, liittymän aukeaminen tapahtuu kymmenen päivän päässä pyynnön lähettämisestä. Lapussa ei kuitenkaan ilmoitettu milloin pyyntö on lähetetty, mutta sen verran siinä oli että saan tekstiviestin kun liittymä aktivoidaan.

Päivät vierivät, eikä mitään kuulunut. Puhelin pysyi offline-tilassa. Minulle ei ollut tullut viestin viestiä, eikä soiton soittoa. Soitin kahdeskymmenes syyskuuta Elisan asiakaspalveluun. Hetken jonotettua nuori mies vastasi ja selitin hänelle koko tarinan. Hän väitti että viivästys johtuu siitä että tilasin liittymän Markan Talosta, en Elisa Shopitista. Hmm. Lopuksi hän käski ottamaan dnahan yhteyttä ja varmistamaan että Elisan siirtopyyntö on mennyt perille. Olin ihan äimän käkenä kun lopetin puhelun. Eikös tällainen ole juuri Elisan heiniä? Miksi minun pitää ylipäätään soittaa kenellekään? No, soitin dna:n asiakaspalveluun, josta kukaan ei vastannut odotettuani liki kaksikymmentä minuuttia. Lähetin sähköpostia. Sain vastauksen neljä päivää viestin lähettämisen jälkeen, jossa sanottiin:

Liittymänumerolle 040 xxx xxxx (sensuroin) ei ole tehty siirtopyyntöä Elisalta dna:lle. Liittymällä on voimassa määräaikainen dna Etuoikeus- sopimus. Dna Etuoikeus-asiakas sitoutuu noin 12 kuukaudeksi dna:n asiakkaaksi ja saa vastineeksi 40 % alennuksen viikonlopun dna-dna -puheluista. Dna Etuoikeus- sopimus on liittymälläsi voimassa 06.06.2008 saakka, jonka jälkeen sopimus jatkuu automaattisesti kuukauden jaksoissa niin kauan kunnes se irtisanotaan.

Dna Etuoikeus- sopimuksen voimassaoloaikana liittymää ei voida siirtää toiselle operaattorille.

Puna nousi poskipäihin. Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Sitten välähti. Muistin erään kesäpäivän tapauksen. Minulle soitti naishenkilö ja kysyi olisinko kiinnostunut dna Etuoikeus -tarjouksesta, jossa on niitä ja näitä etuja plaa plaa. Hän sanoi tuon kuuluisan lauseen: Ihan ilmaiseksi. Päätin ottaa tämän ominaisuuden liittymääni jatkoksi ja sanoin kuulemiin. Mitään minulle ei kuitenkaan kerrottu sen sitovuudesta tai määräaikaisuudesta.

No, soitin dna:n asiakaspalveluun, josta tälläkertaa vastattiin. Selitin jutun hieman kireällä äänensävyllä ja sain liittymän irtisanottua vetoamalla siihen että minulle ei todellakaan oltu kerrottu asiasta. Se oli sunnuntai, he sanoivat että maanantaina liittymän pitäisi olla vapaa. Nyt on keskiviikko 26. syyskuuta ja liittymäni ei ole vieläkään auki. Oli niin paljon muuta kiirettä että unohdin soittaa Elisalle heti maanantaina, joten soitin vasta tänään. Soitin heti kun pääsin kotiin, tosin jouduin odottelemaan palvelujonossa noin kymmenen minuuttia. Asiakaspalvelusta vastasi tälläkertaa nuoren kuuloinen naishenkilö, jolle jouduin selittämään koko tarinan uudestaan. Kesken kaiken puhelu kuitenkin katkesi – Elisan päästä (varmaan tämä kyseinen Johanna asiakaspalvelusta kompastui johtoon tai jotain). En halunnut soittaa enää takaisin, koska joutuisin jonottamaan (kuuntelemaan surkeaa musiikkia) ja selittämään saman asian uudelle ihmiselle. Onneksi minulle soitettiin takaisin parin minuutin päästä ja jos oikein muistan niin vieläpä tämän kyseisen henkilön omasta puhelimesta, sillä eivät kai he voi sillä jonotusmasiinalla soittaa takaisinpäin. Sain asiat tarpeeksi selväksi ja minulle sanottiin että siirtopyyntö on lähetetty ja että joudun taas odottamaan sen 5-10 (arki)päivää.

Tilasin liittymän elokuussa ja kohta on lokakuu, eikä minulla ole vieläkään liittymää. Ihmeellisintä tässä on se, että jos minulla olisi oikeasti ollut määräaikainen sopimus dna:lla, miten ylipäätään olisin päässyt siihen tilanteeseen että minulla on Elisan puhelin ja sopimus kädessä, vaikka liittymä on yhä dna:lla? Myöskin se on käsittämätöntä että miksi Elisa TAI dna ei ilmoittanut minulle mitään siitä että siirto ei ole mahdollinen tai se ei mennyt perille? Ja mikä kestää, mihin kaikki aika menee?

Suomen asiakaspalvelu on suolesta.

Piditkö tekstistä? Tarjoa kahvit!

Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 32-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä ja teknologiajohtaja perustamassaan digitoimistossa, verkkosivujen tekijä, koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Päivät kuluu monipuolisen musiikkiharrastuksen, retropelien ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter ja leffat lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää

Reaktiot

Vaadittu kenttä

 

6 kommenttia

  1. rolle

    Puhelin ei ole vieläkään auki…. >:(

  2. Rayden

    Joo ja mun Soneran netti kusee >:(

  3. Rolleweb.net » Hiljaa hyvä tulee

    […] toinen asia, jota olen joutunut odottelemaan. Elisa. Vielä tänäänkään päivänä liittymä ei ole auennut. Uutuuttaan huokaileva puhelin on ollut […]

  4. Rolleweb.net » Reklamaatio yliluonnollisen suuresta laskusta

    […] Pitkä yksityiskohtaisempi versio (otteita tästä): […]

  5. Hiljaa hyvä tulee | Rollemaa.org

    […] toinen asia, jota olen joutunut odottelemaan. Elisa. Vielä tänäänkään liittymä ei ole auennut. Uutuuttaan huokaileva puhelin on ollut […]

  6. Reklamaatio yliluonnollisen suuresta laskusta | Rollemaa.org

    […] Pitkä yksityiskohtaisempi versio (otteita tästä): […]