Uuden aallon liikenne

Kirjoittanut . Liittyy aiheisiin , , .

Arkistomatskua

Otathan huomioon, että tämä on yli 12 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 19-vuotias.

Eilen juoksin juoksin pysäkille ja kovaa. Luulin olevani myöhässä, sillä kello näytti 8:21 ja bussin lähti Vaajakoskelta lipumaan Asmalampea kohti jo 8:15. Toisaalta viive on aina 5-8 minuuttia (aikataulussa lukee max. 8 min Vaajakoskelta Asmalammelle), mutta rupesin ihmettelemään kun bussi ei ollut tullut 8:25. No, bussi saapui puolelta ja olin töistä kymmenisen minuuttia myöhässä. Näin on käynyt sata kertaa.

Tänään lähdin juoksemaan pysäkille 18 yli. En ollut edes myöhässä, mutta näin juostessa bussin lähtevän pysäkiltä ja kello näytti 8:19. En ehtinyt, välimatkaa oli liian paljon. Linjuri huristi ohi ja käännyin takaisin kotiin…

Menin sitten 8:40 bussilla ja ajattelin ottaa 9:31-bussin käytyäni kaupassa. Odottelin yliopistolle vievää bussia tovin ja kun se saapui, se ajoi törkeästi pysäkin ohitse. Näin kuljettajan vilkaisevan pysäkkiä ja kohauttavan olkapäitään. Pysäkillä oli ehkä kymmenen ihmistä, joista joku toinenkin oli ilmeisesti menossa kyseiseen linjuriin. Käsittämätöntä.

Jyväskylän Liikenne on hoitanut hommansa melko huonosti viime vuosina. Minun on yleensä helpompaa kehua kuin valittaa, mutta tästä aiheesta on nyt pakko sanoa jotain. Jyväskylässä jostain syystä täytyy viittoa ja huitoa kunnolla, jotta kuljettavat älyäisivät pysähtyä varsinkin keskustan alueen pysäkeille. Ei myöskään ole sallittua olla itse yhtään myöhässä, mutta bussit saavat myöhästellä miten haluavat. Myös nuija-kuljettajat ärsyttävät käytöksellään. Mikä siinä on että ei voi muutamaksi sekunniksi pysähtyä suoralla tiellä ja ottaa hätäistä matkustajaa kyytiin jos toinen on juossut pysäkiltä asti vieressä kun nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa?

Jyväskylän Liikenteelle rekrytoidaan koko ajan uusia kuljettajia ja valitettavan usein kuljettajien koulutus on huonolaatuista, tai sitten jokaisen kuljettajan ajokortti on saatu muropaketista. Matala murina ja suupielet leuassa eivät myöskään tee matkustajan olosta kotoisaa.

Ja tästä kaikesta maksan 45 euroa kuukaudessa. Kertamaksu taitaa nousta taas joulukuussa kymmenellä sentillä… 2,80 euron kertamaksu alkaa olla jo liikaa. Kohta taksi tulee halvemmaksi ratkaisuksi, ainakin hinta/laatu-suhteeltaan.

Kuva Roni Laukkarisesta

Roni Laukkarinen

Kirjoittaja on 30-vuotias elämäntapanörtti, ammatiltaan yrittäjä itse perustamassaan digitoimistossa ja SaaS-palvelua kehittävässä startupissa, verkkosivujen tekijä, sosiaalisen median asiantuntija ja koukussa kirjoittamiseen 5-vuotiaasta. Suurin osa päivästä kuluu hevimusiikin ja koodaamisen parissa, mutta arkea piristyttää myös vaimo ja kaksi lasta. Twitter, leffat ja erikoisoluet lähellä sydäntä.

Lue Rollesta lisää

Reaktiot

Vaadittu kenttä

 

3 kommenttia

  1. Petri

    Täällä Pervoossa, eipäs kun Porvoossa, kertalipun hinta on suunnilleen samaa luokkaa. Yli 2 euroa siitä että saa ajaa bussilla parin kilometrin lenkin. Ei hilavitkutin sentään.

    Helsingissä saa kännykkälipun 1,90 eurolla ja samanlaisen tiketin automaatista suunnilleen samaan hintaan. Sillä lipulla saa ajaa tunnin ajan julkisissa.

  2. rolle

    Toivottavasti siellä muualla päin Suomea julkinen liikenne on asiallisempaa, vaikka hinnat eivät ole myöskään kovin alhaisia.

    Olen jälleen väsynyt, ja huomasin että teksti kaipasi paranneltavaa + unohdin tagata kokonaan…

  3. Zonny @ IRCnet

    Porvoossa on muuten kanssa Koiviston auto -yhtymän tytäryhtiö liikennöimässä. Julkinen liikenne oikeasti julkiseksi, niin hyvää tulee.